مهندسی سخت افزار

کامپیوتر سخت افزار

مهندسی سخت افزار

کامپیوتر سخت افزار

سالن مشاهیر تراشه: MOS Technology 6581 (1)

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۳۵ ق.ظ

سالن مشاهیر تراشه: MOS Technology 6581 (1)

 

سینت سایزر که صدای نسل را تعریف می کرد

 

تالار مشاهیر تراشه: RCA CDP 1802

 باز کردن عکس برای این مقاله از ویژگی های.

آلن تورینگ: چگونه ماشین جهانی او به یک ساز موسیقی تبدیل شد

 ریز پردازنده MOS Technology 6502

سالن مشاهیر تراشه: ریزپردازنده MOS Technology 6502

 عکس تراشه SID 6581.

عکس: Christian Taube / ویکی پدیا

6581 SID

تولید کننده: MOS Technology

 

رده: تقویت کننده و صوتی

 

سال: 1982

 

سال 1982 سال بزرگی برای موسیقی بود. نه تنها مایکل جکسون Thriller را منتشر کرد ، پرفروش ترین آلبوم همه زمان ها ، بلکه مدونا نیز اولین فیلم خود را ساخت. و شاهد راه اندازی میکرو رایانه Commodore 64 بود. به لطف C64 ، میلیون ها خانه به یک سینت سایزر الکترونیکی قابل برنامه ریزی مجهز شده اند ، یکی که هنوز هم رواج ندارد.

 

C64 به پرفروش ترین رایانه در تمام دوران تبدیل شد (حدود 17 میلیون فروخته شد) تا حد زیادی به دلیل داشتن گرافیک و قابلیت های صوتی که بالاتر از برچسب قیمت سیستم قرار داشت: 600 دلار در بازار عرضه شد و خیلی زود به 149 دلار رسید. مانند بسیاری از ماشین آلات از آن دوره ، C64 در جامعه بازگشت به سیستم دارای موارد زیر است و شبیه ساز ها در دسترس هستند که به شما امکان می دهد تقریباً تمام نرم افزارهای آن را بر روی سخت افزار مدرن اجرا کنید. نکته غیر عادی این است که یک تراشه پشتیبانی ویژه در داخل C64 نیز موارد زیر را حفظ کرده است: تراشه صدا 6581 SID.

 

C64 در سال 1981 توسط MOS Technology ساخته شده است. MOS با ایجاد CPU 6502 در سال 1975 در دنیای میکرو رایانه ها مورد تأثیر قرار گرفته است. این تراشه - و یک خانواده کوچک از انواع آن - برای قدرت دهی به رایانه های خانگی محبوب و کنسول های بازی استفاده می شد. مانند Apple II و Atari 2600. همانطور که در تاریخ مورد طراحی IEEE Spectrum در مارس 1985 [PDF] از C64 توسط Tekla S. Perry و Paul Wallich بازگو شد ، MOS در اصل قصد داشت یک تراشه گرافیکی جدید و یک تراشه صدا جدید را بسازد. ایده این بود که آنها را به عنوان قطعات به تولید کنندگان میکرو رایانه بفروشیم. اما این تراشه ها به قدری خوب بودند که MOS تصمیم گرفت کامپیوتر شخصی خود را بسازد.

 

ایجاد تراشه صدا به یک مهندس جوان به نام رابرت یانز افتاد. او انتخابی مناسب برای کار بود که با انگیزه علاقه طولانی مدت به صدای الکترونیکی ایجاد می شد. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۳۵ ق.ظ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی